Pandemie podstatně změnila způsoby placení. Zákazníci začali mnohem více platit bezhotovostně, a to i v oblastech, kde to nebylo dosud běžné. Kartou je aktuálně možné zaplatit i spropitné. Zákazníci však ve většině případů kombinují platbu kartou za účet se spropitným v hotovosti. Díky terminálům Global Payments, které umožňují zaplatit spropitné kartou, nyní víme, jak vysoké spropitné ve skutečnosti dáváme.
Absolutním vítězem je Slovák, který zaplatil spropitné ve výši více než 49%. Společnost Global Payments eviduje, že za rok 2021 zaplatilo přes jejich terminály spropitné průměrně 1,5 % zákazníků. Nejpokrokovější jsou v této oblasti Maďaři s více než 14 %, za nimiž následují Češi s 3,1 %. Slováci a Rakušané se přibližují k 1 %, tabulku uzavírají Rumuni s 0,3 %.
Který národ je na Vánoce nejštědřejší?
Podle údajů z prosince 2021 nejštědřejší v restauracích ve střední Evropě jsou Rakušané. Jejich průměrné spropitné je téměř 6 eur při průměrné útratě 150 eur. Hned po nich však následují Rumuni s velkorysými 5,80 eury při průměrné útratě 25 eur. Další místo patří Slovákům s 3,4 eury při stejné průměrné útratě 25 eur a Čechům se spropitným 1 euro (25 Kč) při průměrné útratě necelých 17 eur (425 Kč). Na konci jsou Maďaři, kteří nechají jen 90 centů při průměrné útratě 36 eur.
Štědrost se však měří především procentuálním podílem na účtu, nejen absolutní výší spropitného. V celém regionu je standardem spropitné 10 %, tak jak je to v realitě? Absolutně nejštědřejším národem v prosinci byli Rumuni se spropitným ve výši téměř 23 %. Následují Slováci s více než 13 %, Češi s více než 6 %, Rakušané s téměř 4 % a tabulku uzavírají Maďaři s 2,5 %.
Velmi zajímavé jsou však také údaje o konkrétních platbách v gastro segmentu. Nejlépe spropitnou kartou věnoval obsluze dva dny před Vánoci v restauraci rakouský host, a to 36 eur. Druhé nejvyšší spropitné ve výši 15 eur dali na Slovensku, třetí opětovně na Slovensku ve výši 12 eur a čtvrtou příčku drží Rumuni s více než 11 eury.
Popularita placení spropitného kartou roste
Dávat spropitné kartou umožňují všechny terminály Global Payments, avšak až do loňského února byla tato služba využívána. Skutečný rozmach začal s uvedením terminálu v mobilu GP tom, díky kterému mohou hostinští, taxikáři či stánkaři přijímat platby kartou svým vlastním telefonem. "S pandemií covidu se celkový objem plateb kartou zvýšil o pětinu, nejvýrazněji roste obliba placení telefonem nebo hodinkami, Češi jsou napřed oproti ostatním zemím v regionu. Je proto logické, že když restauratéři budou mít na terminálu možnost přijímat spropitné, lidé jej začnou platit kartou,” vysvětlil ekonom Global Payments Ondřej Stříbrský.
Češi jsou zvyklí platit kartou, ale spropitné dávat v hotovosti. Primárním důvodem je neznalost možnosti placení spropitného bezhotovostně. Druhou bariérou je pocit, že spropitné patří číšníkovi. Zákazníci se však nemusí obávat, nový terminál v mobilu GP tom dává majiteli každý den při uzávěrce přesnou informaci o spropitném za konkrétní den, které může následně rozdělit mezi své zaměstnance.