Rekordní počet změn brzdí české firmy. Jak je správně provést?
Za pouhé čtyři roky vzrostl ve firmách podle průzkumu společnosti Accenture počet změn o 183 %. Firmy jsou jimi zahlceny natolik, že odkládají koncepční rozhodnutí a ohrožují svůj budoucí růst. Změňte svůj postoj ke změnám a naučte se je efektivně řídit pomocí několika praktických rad.
Jak připravit své lidi na změny ve firmě?
1. Změňte optiku
„Více než 30 let jsou lidé ceněni hlavně za to, jak dokážou snížit náklady. Ve výsledku ale mnohdy šetří na projektech a aktivitách, které by pro ně do budoucna znamenaly konkurenční výhodu. Je tedy nejvyšší čas zvolit jinou optiku a zaměřit se na to, co je třeba udělat, aby firmy obsloužily 10x víc zákazníků, byly 10x rychlejší nebo měly 10x vyšší marži,“ vysvětluje Luboš Malý, spoluzakladatel sítě Red Button, která pomáhá firmám řídit změnové procesy.
2. Rozvíjejte ve firmě Change Readiness
Klíčovou oblastí, na kterou by se společnosti měly zaměřit, je Change Readiness, tedy míra schopnosti vstřebávat změny v organizaci. A úzce souvisí s rozvojem zaměstnanců. Podle Luboše Malého totiž tvoří lidský faktor až 60 % úspěchu při zavádění inovací a zvládání změn. Rozvíjejte proto zaměstnance ve více oblastech a podporujte zaměstnance, kteří k hluboké odborné znalosti v alespoň jedné oblasti přidávají rozhled napříč dalšími obory.
3. Investujte do znalostí dat a technologií
Znalost dat a technologií spolu s kreativitou, soulad leadershipu a emoční inteligence nebo propojení byznysu a udržitelnosti jsou kompetence, jejichž rozvoj je pro firmy cennou investicí. Schopnost učit se rychle a efektivně je rozhodující pro zachování konkurenceschopnosti.
4. Plánujte a stanovte si jasné cíle
Stanovte si jasný a měřitelný cíl, například odbavit díky novým dovednostem více objednávek, a naplánujte si čas na rozvoj. Vzdělávání by se mělo stát součástí naší každodenní rutiny podobně jako osobní hygiena. Věnujte mu alespoň 1 hodinu týdně. Užitečným prvním krokem je zkusit každý den jednu věc řešit jinak, například digitálně.
5. Komunikujte změny efektivně
Zapojte zaměstnance do procesu změny i diskusí o budoucnosti. Zeptejte se jich na jejich názory a nápady a dejte jim příležitost být ve změnovém procesu aktivní. Efektivní komunikace začíná nasloucháním, učením a porozuměním. Když váš tým zjistí, že je skutečně posloucháte a zajímáte se o jejich názory, budou vám i oni více naslouchat.
6. Připravte se na neznámé
Proveďte inventuru toho, co lze předvídat, a připravte základní obrysy plánu, jak celý proces co nejlépe uchopit. Ujasněte si role, časové náklady a seznam známých veličin, které změna zasáhne nejvíce.
7. Adaptujte se na změny na trhu
Firma je živý organismus, který se musí adaptovat na změny na trhu, aby dokázal uspět v konkurenci. Změny mohou být náročné, ale také přinášejí nové příležitosti. Přijměte změnu jako šanci k růstu a inovacím. Ujistěte se ale, že stavíte na pevných základech a že během krátké doby nebudete muset znovu vše měnit.
O autorovi
Luboš Malý, transformační architekt, spoluzakladatel sítě Red Button.
Dává změny do pohybu celý svůj profesní život. Na zkušenosti z výrobní operativy, které sbíral v Procter&Gamble, navázal v The Lego Group, kde se postupně vypracoval k vedení transformačních projektů a následně k řízení technologických inovací na globální úrovni. Je spoluzakladatelem sítě Red Button. Jednou z jeho rolí je tzv. transformační architekt, kdy klienty krok po kroku provází procesem úspěšné realizace významných změn.