Čas, který lidé tráví v práci řešením konfliktů, se během 15 let zdvojnásobil. K nejčastějším příčinám sporů patří slabá komunikace a nedostatečné vyjasnění rolí. Osvojte si užitečné návyky, jak neshodám předcházet. Vyplatí se to.
Konflikty v číslech
Ze studie Conflict at Work od Myers-Briggs vyplývá, že zatímco v roce 2008 zaměstnaly konflikty na pracovišti člověka 2,1 hodiny týdně, v roce 2022 šlo o 4,34 hodiny. „Pokud vyjdeme z průměrných tuzemských personálních nákladů na zaměstnance v roce 2024, stojí čas strávený konflikty firmy ročně zhruba 60 800 Kč na člověka. Již u společností se 17 a více zaměstnanci jde ročně o částku převyšující milion korun, a to nepočítám dopady na atmosféru ve firmě a s ní související vliv, který je zásadní,“ říká mentorka, koučka a mediátorka Sandra Fridrichová ze sítě Red Button.
Proč se hádáme?
Mezi pět nejčastějších důvodů, které vedou ke konfliktům, patří podle Myers-Briggs slabá komunikace, nedostatečné vyjasnění rolí a dále nadměrné zatížení, osobní neshody a organizační či produktové změny. Řadě z nich se dá podle Sandry Fridrichové, která dlouhodobě působí jako firemní doktorka a pomáhá řešit právě problémy v týmech, předejít.
Vyhněte se častým chybám
Pro začátek věnujte pozornost nedostatkům, které Sandra Fridrichová shrnuje jako 3N. Jsou jimi:
- Nedostatečná komunikace: Zatímco v marketingu platí pravidlo sedmi, tedy že je třeba slyšet či vidět nějaké sdělení sedmkrát, než si ho člověk zapamatuje a vstřebá, v interní komunikaci firmy běžně spoléhají na jeden, maximálně dva pokusy o oslovení. Navíc jde často o jednosměrné a složitě formulované sdělení, které lidi nezaujme. Přeneste si tedy praktické nástroje z externí komunikace i do té interní. Sdílejte s kolegy jednoduché a zajímavé informace, které oživíte kvalitní grafikou, ilustrací či hudbou.
- Nejasnost: V komunikaci zbývá podle zkušeností Sandry Fridrichové velký prostor pro domněnky a nedorozumění. Obecné informace i instrukce si každý přebere jinak a potenciální spor na sebe nedá dlouho čekat. Vždy se proto ujistěte, že sdělení píšete na míru těm, kterým je určeno, a že jsou z něj zřejmé priority, smysl i další postup. Dejte lidem prostor se doptat a ověřte si, že důležité body chápou všichni stejně.
- Neřešení konfliktů: Jednou z důležitých schopností manažerů je odhadnout, kdy je třeba pomoci členům týmu řešit jejich spory. Nechat je, ať si poradí, případně zametat pro klid ostatních konflikty pod koberec je velmi krátkozraké a nebezpečné. Optimální je ujmout se role facilitátora a být nezaujatým prostředníkem pro to, aby se obě strany vzájemně slyšely. Byť to v rámci jednoho setkání trvá déle, je mnohem efektivnější přistoupit ke konfliktu konstruktivně, pojmenovat situaci, prodiskutovat ji a najít přijatelný závěr.
Co vám pomůže?
Zkuste mít stále na paměti, že konflikt není boj, který má mít vítěze a poraženého. „Vždy se primárně snažte oddělit problém od osoby, se kterou mluvíte. Zaměřte se na společné zájmy a cíl – nikoliv na udržení své pozice a ega. Brainstormujte a hledejte možná řešení. Měl by jím být konsenzus, který naplňuje potřeby obou stran,“ radí Sandra Fridrichová.
Konflikt není ani sprint. Jde spíše o chůzi po ledu. Proto raději nespěchejte a našlapujte pomalu a opatrně. Vyjasňujte, co slyšíte, ověřujte, že správně rozumíte, pracujte s uznáním emocí druhého.
V neposlední řadě neodsuzujte lidi, kteří konflikt vyvolali. Hodně manažerů je přesvědčeno, že za spory zpravidla stojí líní, neschopní a problémoví pracovníci. Opak však bývá pravdou. Jsou to obvykle výkonní, schopní a angažovaní lidé, kterým vadí, že něco nefunguje. Jen to neumí vyřešit jinak než konfliktem, nezřídka právě proto, že jim na tom záleží. Zamyslete se tedy nad tím, jak přispět k tomu, aby se mohli vyjádřit v klidu a bez negativních emocí.
Článek vznikl ve spolupráci s Red Button
Red Button je síť tvořená více než 90 profesionály a inovátory napříč obory je už téměř 9 let spolehlivým partnerem pro leadery, kteří usilují o růst svého byznysu prostřednictvím strategického rozvoje lidí. Firmám přináší Firmám pomáhá naplno využít potenciál, posílit spolupráci týmů, úspěšně procházet procesem zásadních změn a také překonávat problémy.