Šedesát procent Čechů nakupuje nebo platí u samoobslužného automatu alespoň jednou týdně, sedmnáct procent Čechů nakupuje bezobslužně jednou denně a deset procent využívá automatického nakupování dokonce několikrát denně. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Ipsos pro Global Payments a Visa mezi tisícovkou spotřebitelů.
Proč dáváme samoobslužnému nakupování přednost?
Na samoobslužném prodeji lidé oceňují hlavně rychlost obsluhy (60 %) a vlastní kontrolu nad markováním a nákupem (40 %). Dále, že tento druh služeb je dostupný 24 hodin denně (33 %). A překvapivých 36 % respondentů uvedlo, že tímto způsobem nakupují i proto, že nemusí s nikým přijít do kontaktu. V doplňující otázce uvedlo 33 % dotázaných, že pokud si mohou vybrat, nakupují raději bezobslužně, než aby museli k prodavači.
Pokud mají čeští spotřebitelé možnost, platí v bezobslužných zařízeních nejraději kartou (85 %). Pouze patnáct procent zůstává věrných hotovosti.
"Bezobslužný prodej nejenže zvyšuje efektivitu a snižuje provozní náklady pro obchodníky, ale také přináší vyšší tržby a minimalizuje starosti spojené s provozem. Ukazuje se také, že platby kartou jsou pro zákazníky pohodlnější a při bezobslužném prodeji je preferují. Pro podnikatele je zároveň přijímání karet mnohem jednodušší, protože nepotřebuje drahou techniku a zabezpečení hotovosti,” uvedl Josef Kunčar, ředitel akceptační sítě Visa.
Co nejčastěji nakupujeme?
Nejoblíbenějším artiklem, který Češi nakupují v bezobslužných prodejnách nebo v automatech, jsou potraviny (69 %) nebo horké či studené nápoje (40 %). Dále parkovné (38 %), jízdenky (27 %), palivo nebo elektřina do auta (25 %) či cigarety (11 %). Nejméně časté jsou platby za ubytování přes samoobslužné recepční automaty (3,5 %).
Na otázku, co by lidé chtěli nakupovat, se kromě zboží zmíněného výše objevila kosmetika a hygienické potřeby (37 %), farmářské produkty (32 %) a léky (31 %). Zajímavostí jsou požadavky na pizzu a teplá jídla (29 %) a květiny (17 %).
“Samoobslužné nakupování je trendem budoucnosti. Lidem umožňuje koupit si, co potřebují v kteroukoliv dobu. Podnikatelům zase podstatně snižuje náklady, takže tento druh prodeje je výhodný pro obě strany,” řekl country manager Global Payments Michal Jareš.
Co chtějí Češi zlepšit?
Pro 33 % respondentů je důležitá ekologie – chtějí účtenky pouze elektronicky. A devíti procentům lidí už nestačí ani platby kartou, ale chtějí platit rovnou obličejem či otiskem prstu.
Čtvrtina lidí už nakupuje v bezobslužných prodejnách
Samostatnou kapitolou v nakupování jsou bezobslužné nebo hybridní prodejny. Ty nejčastěji fungují tak, že přes den fungují v normálním režimu s personálem, ale večer se přepnou do bezobslužného režimu a je možné v nich nakupovat přes celou noc.
„Trendem posledních dvou let je přechod kamenných prodejen se standardní otevírací dobou do režimu 24/7. Převážně se jedná o menší prodejny v místech s nižší koncentrací obyvatel. To je možné díky podstatnému snížení nákladů, ať už se jedná o výdaje na samotný provoz či personál,“ přiblížil Pavel Hartmann, product manager z naší partnerské firmy Knowinstore, která se na stavbu bezobslužných prodejen specializuje.
O existenci a fungování bezobslužných prodejen ví 58 % dotázaných a již 25 % dotázaných v takovéto prodejně nakupovalo nebo nakupuje. Vstup do bezobslužné prodejny může být přes speciální aplikaci, s tím však 77 % dotázaných nemá sebemenší problém.
Bezobslužných prodejen je u nás víc než v Německu
“V Čechách dnes funguje více než 50 bezobslužných prodejen, což představuje jednu prodejnu na každých 220 tisíc obyvatel. V mnohonásobně větším Německu je tato hustota o polovinu nižší,” řekl P. Hartmann. S bezobslužnými prodejnami se můžeme setkat i v dalších západoevropských a skandinávských zemích. Naproti tomu ve středomoří a na Balkáně je tento trend výjimečný. Jedinou zemí na jihu Evropy, kde funguje bezobslužný prodej, je Portugalsko, které má však jenom jednu prodejnu.
Technologicky nejvyspělejší v tomto oboru jsou USA a Čína. Ve vybraných prodejnách lze nakupovat bez ověření zákazníka a jakéhokoliv scanování produktů (Amazon Go). Rozmach v rámci maloobchodu je však limitován vysokými náklady.