Přijímání karet je služba, za kterou již jako obchodník platíte. Podle pravidel karetních asociací je proto protiprávní požadovat další poplatek od zákazníků, kteří nakupují a platí kartou. Kdy ale poplatek naúčtovat smíte?
Obchodník nesmí podmiňovat platbu kartou od určité částky nebo dokonce žádat za platbu kartou nějaký dodatečný poplatek. Pokud byste chtěli nějakou část nákladů přenést na zákazníky a vylepíte si nad pokladnu cedulku platba kartou od 100 Kč. Je to porušení práva a můžete za to být potrestáni pokutou od kartové asociace, až ve výši desítek tisíc dolarů.
Výši poplatků hlídá EU
Placení kartami je v Evropské unii regulováno, v Čechách konkrétně Zákonem o platebním styku. Za platbu kartou vydanou v Evropské unii si obchodník nesmí účtovat žádný poplatek. Jsou zde ale dvě výjimky.
První výjimkou jsou tzv. business karty, na kterou se evropská regulace nevztahuje. Pokud k vám přijde zákazník s firemní platební kartou, můžete mu naúčtovat malý poplatek, ale musíte o tom zákazníka předem informovat.
Druhou výjimkou jsou karty, které jsou zpravidla vydávané mimo Evropskou unii. Tedy například American Express a čínské Union Pay. Na ty se opět evropská regulace nevztahuje, takže si u nich obchodník může naúčtovat drobný poplatek. Opět platí, že vy jako obchodník musíte zákazníka předem informovat. Tato situace je ale spíše teoretická, u nás se to týká mimoevropských turistů.
Otázky a odpovědi
- Můžu po zákaznících požadovat platbu kartou až od určité výše? Ne, je to protiprávní jednání, můžete za to dostat pokutu.
- Můžu chtít poplatek za platbu cizí kartou? Ano, ale pouze pokud se jedná o kartu vydanou mimo EU, nejčastěji American Express nebo čínské Union Pay.
- Co když zákazníka nestihnu o poplatku informovat? Nesmíte ho účtovat. Na druhou stranu si uvědomte, že to je váš zákazník, přináší vám peníze a měl by odcházet spokojený. Nečekaný příplatek na poslední chvíli ho rozladí.