Pandemie, vysoké mzdy a nové technologie proměnily retail od základu. 60 % procent zákazníků už dnes platí jenom kartou, lidé vyžadují samoobslužné pokladny, aby nemuseli čekat ve frontě, a chtějí nakupovat, kdy se jim to hodí, ne když má obchod otevřeno. Ukážeme vám, jak tyto zákazníky uspokojit a jak si díky novým technologiím snížit mzdové náklady.
Samoobslužnost
„Vývojáři jdou dvěma cestami – jednak vymýšlejí celé samoobslužné prodejny, které jsou otevřeny non stop. Příkladem je třeba náš Futureshop 24/7, do něhož je nyní možný vstup přes mobilní aplikaci,“ vysvětlil Josef Janeček, který se Global Payments automatizaci věnuje.
„Druhým směrem je automatizace pokladen. Každé zboží má nalepený kód, zákazník celou tašku vloží do skeneru, ten během sekund naskenuje obsah celé tašky, a pak už jenom zákazník přejde k samoobslužné pokladně a kartou zaplatí,“ doplnil J. Janeček.
Elektronabíječky
S raketovým rozvojem elektromobilů, skútrů a elektrokol zákazníci očekávají, že třebas v době oběda si před restaurací či hotelem automaticky připojí vůz do nabíječky. Zajímavostí z letošního Düsseldorfu jsou upravené lodní kontejnery Ackerbox s nabíječkou a samoobslužnou prodejnou s občerstvením uvnitř. Holanďané je umisťují na frekventované cyklistické trasy, mohou být i na horách.
Nabíječku s platebním terminálem, u níž zákazníci ihned zaplatí za odebranou elektřinu kartou, vám nově nainstalujeme i my. Ceny začínají od 700 eur.
Roboti
Roboti se masivně rozšiřují. Nejčastěji se jedná o úklidové roboty, které zametají a vytírají prodejny. V Čechách je s úspěchem používá například obchodní centrum Šestka v Praze. Servírovací roboti se používají na akcích s velkým počtem lidí pro servírování jídla – to už neleží na stolech, ale robot s ním jezdí kolem dokola a nabízí ho hostům.