Nesnažte se zamítnutou platbu opakovat, kartu jsme museli zamítnout z nějakého důvodu. Nejčastěji proto, že na ní zákazník nemá peníze, má vyčerpané limity, nebo je kradená. Jak tedy v těchto případech postupovat?
Vypadá to logicky. Když je platba zamítnutá, zkusíte ji zopakovat. Platbu jsme však zamítli kvůli nějakému závažnému důvodu. Ten se dozvíte na účtence, která vám vyjede po zamítnuté transakci z terminálu. V případě e-commerce transakce, v detailu transakce v Klientském portálu.
- Pokud je důvodem nedostatek finančních prostředků nebo překročení denního limitu, můžete platbu zopakovat.
- Druhým důvodem zamítnutí je problém s platební kartou. Karta může být ukradená, nebo expirovaná. Přečtěte si účtenku - bude na ní důvod zamítnutí s popisem ”zadržte kartu” “zamítnuté - problém s kartou”, “nepodporovaná karta” či “neplatná transakce”. V tomto případě platba neprojde, ani když ji budete opakovat několikrát.
Co dělat? Čtěte dále, jak na to, pokud jste obchodník s POS řešením nebo eshop
Co dělat? Čtěte dále, jak na to, pokud jste obchodník s POS řešením nebo eshop
Prosíme vás, abyste informovali své kolegy a zaměstnance o správném postupu při zamítnutých platbách. Společně tak předejdeme nespokojenosti vašich zákazníků.
PORADÍME VÁM JAK NA TO
Máte platební terminál?
Důvod zamítnutí se vždy vytiskne na účtence. Seznam nejčastějších důvodů zamítnutí transakce je zde.
- Pokud je důvodem zamítnutí platby technický problém s kartou, nebo byla karta ukradená a na straně vydavatele zablokovaná, na terminálu se objeví informace:
ZAMÍTNUTO! NEOPAKUJTE PLATBU TOUTO KARTOU. BUDE ZAMÍTNUTA!
DECLINED! DO NOT REPEAT. ISSUER WILL NEVER APPROVE!
Zamítnutou platbu neopakujte, požádejte zákazníka, aby použil jinou platební metodu nebo kartu.
- V případě, že je důvodem zamítnutí transakce dočasný problém s kartou, transakci můžete opakovat. Maximální limit pro opakování transakce je u platebních karet Visa 15 x během 30 dní, u platebních karet Mastercard je limit maximálně 10 pokusů.
Případně požádejte zákazníka, aby použil jinou platební metodu nebo platební kartu.

Máte e-shop?
V případě, že jste obchodník s běžným e-shopovým řešením a využíváte automatizovaný plugin (např. Webnode apod.), máte pouze k dispozici detail platby v administraci platební brány, resp. na Klientském portálu GP webpay, v sekci Platby.
Výsledek Platby (Stav) je vyjádřen pomocí Primárního (PRCODE) a sekundárního(SRCODE) kódu.
Např. pokud je PRCODE=0 a SRCODE= 0, transakce je v pořádku a platba proběhla.
V případech, kdy je v poli Stav uvedeno “Zamítnuta”, pak v polích Primární a Sekundární kód je uveden důvod zamítnutí vyjádřený číslem. Pro zjednodušení uvádíme nejběžnější důvody v tabulce níže:
Primární kód (PRCODE) | Sekundární kód (SRCODE) | Důvod zamítnutí transakce |
30 | 1001 | Karta blokována vydavatelem (“ukradená”, “ztracená”) |
30 | 1005 | “nedostatek prostředků na účtu”, “ překročeny limity” apod. |
30 | 1003 | “Prošlá karta”, “karta není určena pro platbu na internetu” apod. |
Na základě uvedených důvodů vyhodnotíte, zda můžete platbu opakovat. Seznam kódů je uveden v příručce,”GP webpay - Seznam návratových kódů”, kterou si stáhnete z uživatelského portálu GP webpay.
Důležité! V případě, že vám váš dodavatel umožní automatické vyvolávání transakce, je nutné nastavit parametry “robota” tak, aby došlo k opakování transakce v pouze povolených limitech!
Máte vlastní e-shop?
Důležité! V případě, že využíváte automatické vyvolávání transakce, je nutné nastavit parametry “robota” tak, aby došlo k opakování transakce v pouze povolených limitech!
Bližší vysvětlení naleznete v těchto dvou příručkách.
- HTTP API: https://www.gpwebpay.cz/downloads/GP_webpay_HTTP.pdf
- WS API: https://www.gpwebpay.cz/downloads/GP_webpay_WS.pdf
V dokumentech je popsaný formát požadavku na platbu a formát odpovědi, včetně fungování návratových kódů.
Nejaktuálnější seznam návratových kódů je uložen v sekci Ke stažení na GP webpay portálu, – https://portal.gpwebpay.com v dokumentu „GP webpay – Seznam návratových kódů“.
V případě dalších otázek se prosím obraťte na Aplikační podporu GP webpay, na [email protected].