Rostoucí ceny energií i nájemného vedou obchodníky ke zdražování ceny zboží. Lze se mu vyhnout jednoduchým trikem, díky němuž nepřijdete o zákazníky. A možná i vyděláte víc peněz.
Obchodníci se v posledních měsících dostávají do nezáviděníhodné situace. Na jedné straně jim výrazně vzrostly náklady. Zdražuje vše, ale hlavně energie a nájemné. V lednu tak došlo k přecenění zboží, které bylo vyšší, než bývá obvyklých pět procent.
Na straně druhé ale nemohou ceny zvyšovat donekonečna, protože kvůli hrozící krizi lidé stále více obracejí každou korunu. Jak tuto situaci řešit? Jednou z možností je takzvaná shrinkflation, která se v dobách vysoké inflace objevuje. Jde přitom o jednoduchý fígl, kdy si firmy ponechají ziskovost a zákazníci to ani nepocítí.
Prakticky to funguje tak, že se zboží prodává v menším balení. Klasickým příkladem může být jogurt. Ten se v „normálních“ dobách nízké inflace prodává ve 200gramovém balení. Prodejce by jej musel zdražit třeba až o 30 procent, což by zákazník nemusel akceptovat. Je ale možné dodávat jogurt ve 150 gramovém balení. Právě to tak může obchodník nově prodávat a ponechat cenu stejnou, či ji jen mírně zvýšit.
Je přitom dokázané, že při samotném nákupu většina lidí nevyužívá dlouhodobou paměť, a naopak jedná spontánně. Zákazníci proto obchodníkům tuto strategii prominou spíš než potenciální zvýšení ceny o skutečný nárůst nákladů.
Krok za krokem
Jak aplikovat přístup shrinkflation?
- 1. Spočítejte si, o kolik procent musíte zdražit.
- 2. Vytipujte zboží, u nějž lze cenu navýšit, a naopak zboží, jehož zákazníci jsou na cenu extrémně citliví.
- 3. U prvního typu zboží zvyšte cenu. U druhého promyslete, zda lze zmenšit balení.
- 4. Poptejte u svého dodavatele menší balení. Pokud si produkty balíte sami, vytvořte menší balení.
- 5. Naceňte nové balení. Ideálně pro tyto produkty utvořte marketingovou akci, že část balení dostává zákazník „zdarma“. Například namísto kilového balení ovoce prodávejte po zvýšení ceny 750 gramové balení s tím, že 250 gramů je zdarma.