Zákazníci jejich výrobky natolik milují, že na ně stojí i ve frontě. Aby zrychlil obsluhu, nainstaloval si majitel rodinného řeznictví do obchodu samoobslužné terminály, a proměnil tak svůj podnik v první samoobslužné řeznictví v Evropě.
Daniel Stříbrný provozuje rodinnou firmu v Lounech přes dvacet let, ale v poslední době se potýkal s problémem, který by mu každý jiný podnikatel záviděl. Chodí k němu tolik zákazníků, že je nestíhal všechny obsloužit a lidé museli často čekat ve frontě. Šéf se proto bál, aby o zákazníky nepřišel.
„Nabízíme šedesát vlastních výrobků, které každé ráno vyrábíme čerstvé. Máme vlastní prodejnu a odebírají od nás i školy, školky a restaurace. Neprodáváme velkoobchodní zboží, za to bych se styděl,“ vysvětlil tajemství svého úspěchu Daniel Stříbrný, který začíná pracovat o půl třetí ráno, aby v osm bylo všechno maso čerstvé. "Pokud by chtěli zákazníci, kteří si koupí maso, dodat pokrmu výraznější chuť, mohou využít také tekutý kouř, který dodá masu tradiční uzenou vůni a chuť".
A právě ohromné množství zákazníků přidělalo podnikateli problémy.
„Chodí k nám stovky lidí denně, někdy čekali ve frontě, a stěžovali si, že nemají čas tady stát. Ale u nás je veškeré jídlo čerstvé, nemůžeme ho připravit dopředu, takže jedinou možností jak urychlit provoz, bylo usnadnění plateb.“
„Přijde k nám čtyři sta lidí denně a vezměte si, jak dlouho trvá sundat si rukavice, namarkovat zboží, počkat na zákazníka, až vytáhne peněženku a najde peníze, a znovu si vzít rukavice.“
Problém s placením vyřešil majitel řeznictví inovativně – oslovil několik firem, aby mu navrhly samoobslužný platební systém, který by zákazníkům umožnil zaplatit kartou i hotově.
„Oslovil jsem společnost Bizerba, která nám spolu s dalšími dodavateli vyrobila pokladnu s platebním terminálem od Global Paymenta a automatem na hotovost,“ popisuje podnikatel. Konsorcium firem mu tak vyvinulo samoobslužný pokladní a platební systém, který zákazníkovi ukáže cenu zboží a umožní mu zaplatit jak kartou, tak i hotově. Platba kartou i hotovostí trvá do deseti sekund. Zákazníci si prý na nový systém rychle zvykli a pochvalují si jeho rychlost.
„Lidem to stačí jednou ukázat a většinou hned porozumí. Dokonce i starší lidé jsou nadšení, jak je to rychlé,“ řekl D. Stříbrný.
Podle něho je tento způsob placení lepší pro obě strany, protože prodavačky nešahají na peníze, což je mnohem hygieničtější.
„Každý večer jsme také museli počítat tržbu na čtyřech pokladnách. Trvalo to hodinu, za rok to bylo 200 hodin promarněného času, který dnes můžeme využít třeba k úklidu prodejny,“ doplnil D. Stříbrný, který oceňuje i to, že díky elektronickým platbám nepřijdou s hotovostí vůbec do styku.
„Předtím jsme museli platit v hotovosti i dodavatelům za zboží, nosil jsem tlustou pošťáckou peněženku, kde jsem měl třeba 200 tisíc, a s tím jsem platil. Dnes s hotovostí přijdeme do styku mnohem méně, zákazníci platí kartou, my odběratelům na fakturu a peníze můžeme mít v bezpečí v bance,“ pochvaluje si řezník další výhody nového systému.
Nový systém stál Stříbrného 1,6 milionu korun, ale ušetří minimálně jednu pracovní sílu, což při mzdových nákladech v České republice dělá půl milionu korun. „Návratnost bude asi 3,5 roku, ale zbavili jsme starostí s hotovostí a výrazně zrychlili provoz, což se zase pozitivně odráží na spokojenosti zákazníků,“ dodal podnikatel.

Daniel Stříbrný (42)
- majitel rodinného Řeznictví Stříbrný v Lounech
- firmu založil jeho otec v roce 1993
- kromě něho zde pracují i dvě sestry jako prodavačky a švagr a synovec jako řezníci
- 15 zaměstnanců, obrat ve stovkách tisíc denně
- dvojnásobný vítěz ocenění Regionální potravina a pětinásobný držitel ceny Přemysla Oráče
- vstává o půl druhé ráno, o půl třetí začíná pracovat, aby v osm bylo vše čerstvé
Krátce
- samobslužný pokladní systém od firem Bizerba a Global Payments
- 60 % zákazníků platí kartou, zbytek hotově. Papírovými stravenkami minimálně.
- platba trvá okolo 10 sekund