Již pár týdnů platí nová pravidla pro e-shopy. Přinesly je novely zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Provozovatelé e-shopů mají nové povinnosti, ale také nové možnosti, jak se bránit zneužívání vratek zboží. Znáte všechny novinky?

Provozovatelům e-shopů přibyly vrásky na tváři. Od druhého lednového týdne totiž platí novely zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, které právě e-shopům přinesly nová pravidla.
Jaké jsou hlavní novinky? „Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají lepší postavení při reklamaci vad, na druhou stranu už nemají zneužívat e-shopy jako bezplatné půjčovny,“ uvedl Petr Kučera na portálu peníze.cz.
Pro obchodníky tak jsou nejdůležitější právě nová ustanovení týkající se slev a možnosti vrácení zboží.
Novela říká, že jako původní cenu musí obchodník uvést nejnižší z cen, za kterou stejný výrobek prodával v posledních aspoň třiceti dnech před zlevněním.
Slabší pozici bude v důsledku novel mít obchodník také při reklamacích. Zákonná domněnka, že vada existovala už v okamžiku převzetí zboží, se totiž nově uplatní nejen v prvních šesti měsících jako dosud, ale v prvním roce od převzetí zboží. Změna se týká všech obchodů, nejen internetových.
Naopak lepší pozici budou mít prodejci při snaze zákazníka vrátit zboží během dvou týdnů po dodání zboží. Nově bude spotřebitel odpovídat i za snížení hodnoty zboží, které „vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží“. I v takovém případě mu sice zůstane právo odstoupit od smlouvy, obchodník ale bude moct snadněji vrátit méně peněz kvůli opotřebení zboží.
Pro detailní informace o změnách navštivte stránky s plným zněním zákona (například zde: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/99574/1/2), případně je konzultujte se svým právním zastoupením.
Otázky a odpovědi
Koho se týkají nová pravidla?
Všech e-shopů, některá ustanovení mají platnost pro veškeré obchody. To platí například pro nově nastavený reklamační řád.
Ruší se dvouletá záruka?
Na reklamaci má spotřebitel i nadále dva roky.
Mění se dvoutýdenní možnost vrátit zboží bez udání důvodů?
Lhůta zůstává, obchodník ale bude moci vrátit klientovi méně peněz, pokud se hodnota zboží snížila.
Jak se mění využívání hodnocení zákazníků?
Pokud prodejce na svých stránkách využívá klientské recenze, musí zveřejnit metodiku, kterou ověřuje jejich pravost.