Digitalizace služeb, služby připomínající e-shop, a hlavně zapojení se do online tržišť. To jsou hlavní tipy odborníků, jak využít nových trendů, které letošní Vánoce přinesly.
Letošní vánoční sezona může být pro obchodníky složitější než dříve. Podle aktuálního šetření Českého statistického úřadu je spotřebitelská nálada nejhorší od začátku tisíciletí. Lidé zkrátka kvůli inflaci a nejistotě pramenící ve válce na Ukrajině přestávají nakupovat.
Pro obchodníky to však může být inspirací, jak oslovit nové klienty. Je potřeba zákazníkovi nabídnout nejen kvalitní produkt, ale také služby, které očekává, shodli se podnikatelé a odborníci na zákaznický servis na konferenci Boost your business!
„Zákazníci jsou lidé, kteří mají ohromná očekávání. Nechtějí snídat, chtějí mít nejlepší snídani v životě, nechtějí obědvat, chtějí nejlepší oběd v životě,“ prohlásil Igor Žganjer, CEO Global Payments, o chování dnešních zákazníků.
I klasické kamenné obchody se tak musejí chovat jako e-shop. „Už nyní platí, že zákazník si chce vybírat. Chce mít na výběr, jestli si zboží objedná online, nebo si je koupí v kamenné prodejně. Chce mít na výběr, jestli zaplatí kartou dopředu, nebo kartou při převzetí zboží, nebo cash nebo nějakou moderní metodou,“ vysvětlil Arjun Singh z poradenské společnosti Arthur D Little.
A potvrzují to i data. Podle Josefa Kunčara z VISA vzrostly tržby kamenných obchodů o pět až deset procent, když spustily e-shop nebo alespoň nabídly možnost zákazníkovi dodat zboží do druhého dne, pokud zrovna nebylo na skladě.
Další výraznou pomocí může být podle Arjuna Singha využítí internetových tržišť typu Amazon nebo Aukro. „Více než polovina zákazníků již nyní označuje velká tržiště za hlavní prostor nákupu. Odhadujeme, že v roce 2025 budou lidé na tržištích nakupovat ze 75 procent,“ dodal Singh. Podle něž obchodníci nesmí tržiště vnímat jako konkurenci, ale jako příležitost.
Otázky a odpovědi
Vyplatí se mi zavést nové služby v těžké době?
Tuzemské i zahraniční zkušenosti říkají, že ano. Zavedení možnosti platby kartou zvýší obraz o 12 až 18 procent, rozšíření služeb o e-shop zvýšilo obrat o dalších pět až deset procent.
Co je multi-channel přístup?
Tak odborníci nazývají to, že prodejci oslovují zákazníky všemi možnými způsoby, ať už klasickými, tak i digitálními a stejně tak jim také prodávají zboží. Výrazně to využívají například oděvní značky, do jejichž kampaní se zapojují influenceři reprezentující určitý životní styl, jemuž odpovídá konkrétní oblečení či obuv. Influenceři se pak objevují v online i offline kampaních či v newsletterech.
Co je internetové tržiště a jaké jsou jeho výhody?
Jde o obří e-shopy typu Amazon nebo Aukro, který nabízí konkrétním obchodníkům zalistovat jejich zboží do své nabídky. Menší obchodníci mohou vyzkoušet i Facebook.Spotřebitel pak surfuje např. právě na Amazonu, ale může si koupit zboží od jiného prodejce. Výhodou pro obchodníka je, že nemusí vynakládat obří sumy za vlastní e-shop a jeho propagaci. Nevýhodou je pak marže, kterou si provozovatel tržiště vezme.