Jak navrhnout design kamenné prodejny a jaké prvky bychom neměli opomíjet a jaké zážitky zákazníci chtějí? To a mnohem více vysvětlil v rozhovoru Adam Klofáč, spolumajitel MORIS design, který se zabývá designem prodejen.
Jaké bychom měli podniknout kroky k efektivně fungující prodejně?
Důležité je se zaměřit na čtyři základní pilíře. Prvním je mít zajímavé zboží a dobře nastavenou cenovou politiku. Druhým je marketingová propagace, která zajistí, že se zákazníci dozví o vašem obchodě i o zboží, které prodáváte. Třetím je personál, který by měl být správně proškolený a na zákazníky vždy příjemný. Čtvrtým pilířem je pak samotný design prodejny. Ten ale není jen o tom, jak máte v prodejně vyskládané regály, ale především o autenticitě a zážitku, který zákazníkovi můžete během návštěvy přinést. Důležité je si také uvědomit, že zákazník nakupuje jen z 20 % to, co vážně potřebuje. Zbylých 80 % je impulzivním nakupováním, které ovlivňuje právě prostředí prodejny.
Jak byste s retail designem poradil někomu, kdo se právě chystá otevřít kamenný obchod?
Obecně v tomto směru bohužel radit nelze. Každý koncept prodejny musí být individuální, a především by měl vycházet z požadavků vaší cílové skupiny. Tyto požadavky se ale v čase mění. Třeba takový interiér se musí zákazníkovi a jeho potřebám neustále přizpůsobovat – funkční je maximálně 5 let. Vždy je tak dobré vše konzultovat s někým, kdo se retail designu věnuje.
A co třeba konkrétní prvky v prodejnách, lze nějak specifikovat alespoň ty?
To je vlastně dost podobné. Kdybychom se zaměřili například na pokladnu, kterou by měl mít každý obchod, zjistíme, že ač pojmenování zůstává, tak její funkce bude vždy jiná. Každý provozovatel by tak měl vědět, jakou pokladnu potřebují právě jeho zákazníci. Měl by se tedy zamyslet a odpovědět si například na otázky jako: Jak dlouhý by měl být pokladní pás? Potřebuji ho vlastně vůbec? Chodí ke mně spíše ženy a potřebuji tak prostor na kabelky? To jsou všechno otázky, které velmi specificky charakterizují i tak „obyčejnou“ věc, jako je právě pokladna. Tu sice zcela jistě potřebujete, ale musí být pro vás i váš obchod funkční. I u jednotlivých prvků tak platí, že musí být přizpůsobené cílové skupině.
Existují nějaké zajímavé nástroje, které mají i do budoucna velký potenciál?
Myslím, že prostor pro růst má například digital signage a určitě i interaktivní prvky, které zákazníky zabaví a přinesou jim nějaký zážitek. My jsme například ve Sportisimu v pražském Palladiu udělali tzv. „high jump“ v basketbalové sekci. Jedná se o magnetickou tabuli, na kterou zákazníci skáčou a magnetem poměřují, kdo vyskočil výš. Může to být ale vlastně cokoliv jednoduchého, čím se vymezíte od konkurence. V západních zemích jsou takové prvky již zcela běžné, u nás ale mají určitě větší potenciál.
Dokážete procentuálně specifikovat, jak správně navržená prodejna může zvýšit obraty?
To je složité, ovlivňuje to samozřejmě více faktorů, není to jen o designu. Můj odhad je ale takový, že pokud dodržíte a pracujete na již zmíněných čtyřech pilířích, tak dokážete docílit nárůstu obratů o 10–30 %.
Jsou samoobslužné prodejny budoucností i malých provozoven?
Určitě ano. Samoobslužnost se zároveň dá implementovat nejen u prodejen, ale také u služeb, například nákup lístků nebo servis kol apod. Vy to kolo nemusíte předávat personálu, ale můžete ho uložit do boxu, zadat, co potřebujete opravit a komunikovat s technikem na dálku. Do budoucna mají takové služby určitě velký potenciál. Majitelům se díky tomu i sníží náklady na personál a vymizí manka. Na druhou stranu ale bude chybět lidský přístup.
Hotovost vs. bezkontaktní platby. V čem je budoucnost?
Když se na to budu koukat čistě z hlediska komfortu zákazníka, tak jsou to 100% bezhotovostní platby. Upřímně moc nevidím potřebu udržovat hotovost a vlastně si ani nedovedu představit, v jakém případě je dobré ji ponechat. Možná pro nějaké zábavné placení, kdy vhazujete mince do automatu, ale jinak ne.
----------------------------------------------
Adam Klofáč (28)
- Designér komerčních interiérů, spolumajitel MORIS design
- Zaměřuje se na obchod a strategické plánování
- Stojí za návrhy prvních samoobslužných prodejen ve Střední Evropě
- Získal ocenění Duhový delfín od České marketingové společnosti
5 prvků vytvářejících úspěšnou prodejnu
- Ochotný a proklientský personál. Dobře proškolení, příjemní a profesionální zaměstnanci jsou základem všech dobře fungujících poboček.
- Kvalitní a originální produkt. Klíčem úspěchu je mít dobře nastavenou cenotvorbu, a především prodávat kvalitní a originální zboží, které zákazník jinde nesežene, nebo ho sežene za méně zajímavých podmínek.
- Využití moderních technologií. Digitalizace a využití moderních technologií patří mezi prvky, které zvyšují efektivitu prodejny, snižují náklady a zlepšují konkurenceschopnost. Mezi konkrétní příklady patří například samoobslužné prodejny, které mají do budoucna velký potenciál.
- Odlišení se od konkurence. Cílem každého prodejce by měla být snaha odlišit se od konkurence. Jednou z možností je například zavedení interaktivních prvků, které poskytnou zákazníkovi zážitek. Příkladem může být třeba „high jump“ v prodejně se sportovním zboží, kde si zákazník vyzkouší, jak vysoko dokáže vyskočit.
- Design prodejny. Neméně důležitou součástí úspěšné prodejny je její design. Prodejce musí design neustále přizpůsobovat svému zákazníkovi, přinášet autenticitu a myslet na jeho potřeby. Řeč je například o pokladně, která může mít spoustu podob. Pokud prodejce ví, že jeho pobočku navštěvují primárně ženy, musí pokladnu například přizpůsobit tomu, aby měly ženy místo pro umístění kabelky při placení.